Succesvol afstuderen met RSI?

Kun je met succes een studie afronden als je RSI-klachten hebt? Jazeker, het kan. Je hebt vooral heel veel discipline nodig en misschien heb je iets aan tips van ervaringsdeskundigen.

Tips voor studenten

Deze tips zijn verschenen in het RSI-Magazine 2014-1, pagina 18-19 en zijn gegeven door een studente die lid is van onze vereniging. Heb jij ook goede tips? Stuur ons een mailtje: mediaredactie@rsi-vereniging.nl.

1.  Ga, zodra je RSI-klachten hebt, naar de studentenarts en laat daar vastleggen dat je RSI hebt. Dit is enorm belangrijk omdat je later dan een bewijs hebt dat je klachten toen zijn begonnen. Dit kun je aanvoeren als er, zoals in mijn geval, studievertraging optreedt. Je kunt dan met hulp van de studieadviseur 1 jaar extra studiefinanciering aanvragen bij DUO.
  2. Vertel je docenten over je RSI-klachten, zodat je bij extra pijn en stress vanwege deadlines op meer begrip kunt rekenen. Je kunt dit ook via de studieadviseur afspreken. De geruststelling dat je je verslagen eventueel later mag inleveren, zorgt dat je minder gestrest raakt.
  3. Plan je werkzaamheden en stel niet uit. Dit voorkomt stress die je klachten verergert. Deze discipline moet je jezelf opleggen, maar je hebt er veel baat bij.
  4. Neem regelmatig pauzes als je op de computer werkt. En gebruik een pauzesoftwareprogramma. Mij bevalt het erg goed. Op elke universiteit is dat gratis verkrijgbaar, dus gebruik dat zeker. Of vraag er anders om.
  5. Schaam je er niet voor om je eigen hulpmiddelen mee te nemen naar je flexibele werkplek op de opleiding. Denk hierbij aan toetsenbord, muis en laptopstandaard, maar ook aan een kussen als stoelen en tafels niet verstelbaar zijn.
  6. Vraag via de Arboarts en/of facilitaire dienst om een eigen stoel die jou goed bevalt. Zo heb ik op de opleiding een stoel gekregen, waarop een bordje ‘gereserveerd’ stond en die met een ketting was vastgelegd, speciaal voor mij. Als je overlegt kan er veel worden geregeld.
  7. Vertel medestudenten dat je RSI-klachten hebt. Op een eerste bijeenkomst van een nieuwe projectgroep vertelde ik dat ik RSI had en daarom allerlei computerspullen bij me had om de pijn te verlichten. Ik gaf ook concreet aan wat ik wel en niet kon. Zo bood ik bijvoorbeeld aan om een planning te maken voor de groep in plaats van notulen achter de pc te maken. Of ik bood aan de eindpresentatie te doen. Dat soort dingen. De mensen met wie je studeert merken dan dat je je positief opstelt en bereid bent om je aandeel te leveren in het werk. En dan krijg je ook positieve reacties terug.
  8. Wees inventief. Toen de laptopstandaard kapot was, kreeg ik van een aardige studieadviseur een stapel boeken op goede hoogte. Pas je situatie met de nodige creativiteit aan om zo goed mogelijk te kunnen werken.
  9. En vooral: vind jezelf belangrijk genoeg om er moeite voor te doen!

Opsteker: Doordat ik (noodgedwongen door RSI-klachten) mijn eindproject voor de bachelor zo goed en gestructureerd had gepland, haalde ik het hoogste cijfer van de klas!

Nog een extra tip

Doe regelmatig stretchoefeningen in kleine pauzes. Australische onderzoekers hebben ontdekt dat deze oefeningen effect hebben. Op deze website van Muisarm.info vind je een aantal voorbeelden.