Wat is chiropractie?

Chiropractie is een holistische en natuurlijke geneeswijze, die gericht is op het diagnosticeren, behandelen en voorkomen van stoornissen in het bewegingsapparaat, de wervelkolom en het zenuwstelsel.

Chiropractie onderscheidt zich vooral van andere behandelingen doordat de wervelkolom het centrale punt van de behandeling is; chiropractoren gaan ervan uit dat het hierin samenkomende zenuwstelsel invloed heeft op het hele lichaam.

Hoe werkt chiropractie?

Bij chiropractie speelt manipulatie van de gewrichten in de wervelkolom en elders in het lichaam een grote rol. De chiropractor oefent hier met de hand druk op uit, om blokkades en verkeerde bewegingspatronen te verhelpen.

Ook andere methoden zijn onderdeel van de behandeling, zoals massage van de spieren, lichamelijke oefeningen en algemeen gezondheidsadvies.

In tegenstelling tot fysio-, osteo- of manuele therapie, combineert de chiropractor kennis van het bewegingsapparaat, het zenuwstelsel en analyse van röntgen- of MRI-foto’s met algemene diagnostische vaardigheden.

Wanneer heeft chiropractie zin?

Chiropractie wordt ingezet bij verschillende klachten aan het bewegingsapparaat, waaronder rugpijn, schouderklachten en nekpijn. Wanneer chiropractie geen oplossing kan bieden, zal de chiropractor doorverwijzen naar een andere behandelaar.

Wat je nog meer moet weten over chiropractie

De afgelopen jaren is chiropractie enkele keren negatief in het nieuws gekomen.

Sommige onderzoekers stellen dat de behandeling gevaarlijk is, omdat slagaders in de nek bij verkeerde behandeling van de nekwervels kunnen beschadigen. Hierdoor zou het risico op een herseninfarct toenemen. Andere onderzoekers bestrijden dit en stellen dat het risico van chiropractie zeer laag is.

Let op dat je naar een geregistreerde chiropractor gaat. Hoewel chiropractie niet door de Nederlandse overheid wordt erkend, zijn er elders in Europa wel erkende universitaire opleidingen.

Er zijn in Nederland twee registers die voor registratie een erkende opleiding vereisen: het register van Stichting Chiropractie Nederland en Stichting Nationaal Register van Chiropractoren.

Kosten en vergoeding

De kosten verschillen per praktijk. Reken op ongeveer € 70,- tot € 90,- voor een eerste consult, daarna ongeveer € 50,- tot € 60,-. Chiropractie wordt niet vergoed uit de basisverzekering, wel uit aanvullende verzekeringen.

Meer informatie

Meer informatie is te vinden op de website van de Nederlandse Chiropractoren Associatie.

Bronnen

• Johnson, David. “Acupuncture.” Encyclopedia of Aging and Public
  • Health. Eds. Sana Loue, Martha Sajatovic, 2008; 206, 207.
  • Nederlandse Chiropractoren Associatie

Artikelen in het RSI-Magazine over chiropractie