skip to Main Content
 

Harde spalken

Ik heb jarenlang gefietst en auto gereden met aangemeten harde spalken. Na het fietsen had ik minder klachten en door de spalken zakte ik niet meer plotseling door mijn polsen, waardoor ik met mijn kin op het stuur belandde.

De spalken zijn ook fijn bij het boodschappen doen: zonder spalken liet ik geregeld producten uit mijn handen vallen, met spalken is dat nooit gebeurd.

Eén nadeel: ik kon met de spalken niet op een omafiets opstappen, omdat de spalken in de weg zaten en niet konden buigen.

Toen ik de spalken net had heb ik wel eerst bij de autoverzekeraar gevraagd of de verzekering de schade zou dekken in geval van schade. Het antwoord toen (1993) was dat zolang de dokter het niet verboden had, het geen reden zou zijn voor het weigeren van het vergoeden van schade.

Corinne Travail

Houding

  • Zorg dat je in een goede fietshouding zit. Leun niet te veel voorover, om je handen, armen, schouders en rug te ontlasten. Vraag bij twijfel advies bij je behandelaar of een fietshandelaar.

Remmen

  • Handremmen zijn voor de meeste RSI-patiënten te zwaar. Een fiets met een terugtraprem is dan beter, maar die hebben meestal geen versnelling. Er zijn wel fietsen met een terugtraprem en versnellingen.

Stuur

  • Een hoog stuur (zoals bij een omafiets) belast de armen en handen minder.
  • Gebruik vleugelhandvatten of gelhandvatten (of isolatiebuis om het stuur) om klappen op te vangen.
  • Fietshandschoenen verminderen het trillen van het fiets- of wegdek en geven meer grip op het stuur.
  • Leer fietsen zonder handen, zodat je op een rustige weg op een veilige manier even je armen kunt ontlasten.
  • Gebruik warme handschoenen, ook in de lente-, zomer- en herfstperiode, als het fris weer is en niemand anders ze aan heeft. Het valt bijna niemand op. Als je vingers warm blijven doen ze minder pijn.
  • Als je niet meer durft te fietsen omdat je soms plotseling door je polsen zakt (uitval), dan kan een polsband (spalk) een oplossing zijn. Er zijn verschillende soorten zachte (soft) en harde spalken. Je kunt ze zelf kopen, maar als een specialist de spalk voorschrijft, dan worden de kosten soms vergoed vanuit de basisverzekering.

Zadel

  • Zet het zadel goed naar voren, zodat je niet te veel op je stuur hoeft te leunen.

Banden

  • Pomp banden niet zelf hard op, maar laat het doen bij de betaalde fietsenstalling of garage.

Ander soort fiets

  • Nog fijner is een fiets met trapondersteuning (e-bike). Het waait nog al eens in ons land en als je dan zwaar moet trappen komt er veel gewicht op de handen terecht.
  • Denk eens aan een ligfiets met onderstuur. Hierdoor worden armen en handen haast niet belast.
  • Koop zo nodig een (tweedehands) fiets die beter bij jouw situatie past.

Oefeningen

  • Doe oefeningen tijdens het fietsen: houd met een arm het stuur vast en maak zwaaiende bewegingen met de andere. Zorg er wel voor dat je geen andere weggebruikers hindert of in gevaar brengt.
Back To Top