skip to Main Content

Nieuws van beneden

News From Down Under

News From Down Under – nieuws van beneden dus, van onze Australische collega´s. Ze hebben weer een interessante nieuwsbrief samengesteld, waarin ook nuttige tips en weetjes voor ons staan. Wat staat er zoal in die nieuwsbrief?

Brain Changer

Brain Changer van Tina McIntosch gaat over een manier om je brein te resetten als je chronische pijn hebt, zodat je brein minder pijnsignalen ontvangt. Tina is ervaringsdeskundige en heeft veel aan de methode gehad.

Deepak Sharan

Ann Thomson, de voorzitster van de Australische RSI-organisatie heeft Deepak Sharan ontmoet. Deepak Sharan is voor ons geen onbekende, hij is heel wat keren in Nederland geweest. We hebben over zijn methode, Recoup, een aantal artikelen geschreven in het RSI-magazine in de periode 2012-2014. In de volgende nieuwsbrief van Australië komt een interview met Deepak Sharan.

Bulletin Board

Een Bulletin Board, dat erg veel lijkt op ons prikbord in het RSI-Magazine. Zouden ze dat van ons hebben afgekeken? “Onze” Floor Rusman (RSI, wat moet ik ermee?) staat er ook op. En een seminar over chronische pijn dat over het onderhoud van je voeten gaat en nog veel meer.

Korte berichten over onderzoek

  • Is er een verband tussen vitamine D en schouderpijn?
  • Een peesontsteking in de bovenste ledematen lijkt meer verschillende klachten te geven dan in de onderste.
  • Een meelevende leidinggevende verkleint het risico op klachten.
  • De Ohio State University heeft een bloedtest ontwikkeld waarmee fibromyalgie kan worden aangetoond en ook de ernst ervan. De resultaten zijn veelbelovend.

Variëren is het nieuwe zitten

Variëren is het nieuwe zitten gaat over je houding als je zit en raad eens? Het maakt niet uit hoe je zit, als je maar veel afwisselt. Dat wisten wij al, want dit is een vertaling van het artikel van Yolanda van Hoorn van ZitmetPit! in het RSI-Magazine 2018-2, op pagina 17.

Is rust het beste?

Uit onderzoek blijkt dat rust in het begin soms het beste is.

DALY

DALY, Disability Adjusted Life Year, gaat over een jaar in het leven van iemand met een beperking. Professor Lyn March van de University of Sydney onderzocht hoeveel ziektedagen klachten aan het bewegingsapparaat kosten in verschillende landen. Australië staat op nummer 1, Canada op de tweede plaats en op de 3e plaats staat … Nederland. Er zijn verschillende oorzaken voor klachten aan het bewegingsapparaat.

Veroorzaakt pijn geheugenproblemen?

Geheugenproblemen worden vaak toegeschreven aan bijwerkingen van medicatie of psychische stress door een depressie of angst. Dat is niet terecht, want er blijkt een verband te zijn tussen pijn en geheugenproblemen. De onderzoeker, Dr. Peter Abaci, spreekt uit eigen ervaring.

Tips tegen geheugenproblemen

  • Kijk of het een bijwerking van je medicatie is;
  • Zorg ervoor dat je genoeg slaapt;
  • Volg therapie als je depressief of angstig bent;
  • Lichamelijke activiteit is goed voor lichaam en geest (experts bevelen yoga en Tai Chi aan);
  • Leef volgens een vaste routine;
  • Maak notities met pen en papier, want dat traint je geheugen;
  • Zorg ervoor dat je de pijn onder controle krijgt;
  • Een ontstekingsremmend dieet met veel fruit en groente kan ook helpen.

Meer informatie vind je op de website Practical Pain Management.

Massage werkt net zo goed als medicijnen

Het Canadese non-profit Angus Reid Institute onderzocht welke behandeling het beste werkt bij chronische pijn. Na canabis is de gedeelde tweede plaats voor manuele therapie en medicatie. Meditatie helpt vaak beter dan een coach en oefeningen, ook yoga, zijn goed. Pijnstillers zonder recept hielpen het minst.

Ledenonderzoek

Leden waarderen vooral de informatievoorziening over medische onderzoeken en tips voor thuis. Ook informatie over evenementen en aanbiedingen, persoonlijke verhalen, tips om aan het werk te blijven, spraakherkenning en psychische gezondheid hebben de interesse van de leden – geen van deze onderwerpen scoort lager dan 50%.

Welke factoren dragen bij aan succesvol pijnmanagement?

In Nieuw-Zeeland is onderzocht welke factoren bijdragen aan het succesvol omgaan met pijn. Een paar tips:

  • Neem afstand van je lichaam, gedachten en gevoelens.
  • Weet waarom je depressief bent en wat je kunt doen om uit de pijncirkel te komen.
  • Let op hoe (stijf) je beweegt.
  • Zorg voor een beter zelfbewustzijn – en als gevolg daarvan zelfwaardering – door negatieve gedachten over jezelf (“ik ben niet goed genoeg”) uit te bannen.
  • Accepteer de pijn en vecht er niet meer tegen, maar leer ermee omgaan. De pijn kun je niet veranderen, hoe je ermee omgaat wel. Door pijnmanagement is de pijn minder aanwezig en minder intens.
  • Jaag jezelf niet meer op om ondanks pijn toch door te gaan, maar houd rekening met je lichaam.
  • Vraag erkenning en steun voor je pijn. Hulpverleners moeten goed naar je luisteren en begrip hebben voor jouw beperkingen.
  • Houd professionele hulpverleners op afstand en geloof niet alles wat zij zeggen als ze je pijn niet serieus nemen.
  • Let op struikelblokken, zoals stress, motivatie, jezelf de schuld geven en de impact van een depressie.
  • Zoek een goede, meelevende arts met wie je een vertrouwensband opbouwt en die naar je luistert. De arts moet jou als expert van jouw pijn serieus nemen. Dokters moeten geen besluiten voor jou nemen, dat moet je samen, in overleg, doen.

Bron: What Works and Does Not Work in a Self-Management Intervention for People With Chronic Pain?

Bijeenkomst Dr. Janet Hope

Dr. Janet Hope (20 jaar ervaring met RSI-klachten) organiseert een bijeenkomst over hoe je omgaat met RSI. Ze heeft biochemie gestudeerd, is advocaat geweest en heeft nu een eigen bedrijf: Limina Coaching.

Ritslaken

Lakens met een rits: de Zippered sheet is een onderlaken, met om de bovenrand een rits. Daar rits je een laken aan vast en dan hoef je niet bij het verschonen de matras optillen, want dat onderste stuk blijft er gewoon om zitten. Er zijn twee soorten: Zipsheets en QuickZip.

Deze lakens zijn in Nederland niet verkrijgbaar, maar Ikea heeft een alternatief: een dekmatras. Dat is een dun matrasje dat je op je gewone matras legt en waar je je onderlaken omheen kunt doen. De bekleding van de dekmatras kun je eraf halen om te wassen. De website Dekmatras zet alle voordelen op een rij.

Tenslotte: kijk ook eens op de website van onze Australische collega´s.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top