Ziekte of beperkingen kunnen zorgen voor extra kosten. Dat kan gaan om bijvoorbeeld medische zorg, hulpmiddelen, aanpassingen en reiskosten. Als deze kosten niet worden vergoed kun je ze soms aftrekken via de aangifte inkomstenbelasting. Vanaf 1 maart kun je de aangifte inkomstenbelasting over 2018 invullen.

Aftrek gunstig voor huur- en zorgtoeslag

Kun je kosten aftrekken, dan gaat je belastbaar inkomen omlaag en dat kan gunstig uitpakken. Een lager belastbaar inkomen kan (meer) recht geven op huurtoeslag en/of zorgtoeslag. Of je komt daardoor misschien in aanmerking voor een aanvulling op je inkomen.

Hoe trek je zorgkosten af?

Op de website Meerkosten.nl van Ieder(in) staat uitgebreid hoe je welke kosten kunt aftrekken via je aangifte inkomstenbelasting, met voorbeelden.

Zelf invullen

Het is minder moeilijk dan je denkt om een aangifte via DigiD in te vullen. Je vult eenmalig wat standaardgegevens, zoals je naam, adres, geboortedatum en burgerservicenummer (BSN) in en die gegevens worden opgeslagen voor aangiften over volgende jaren.

Je inkomen en bankgegevens zijn al ingevuld, maar je moet ze wel goed controleren. Het programma geeft bij de meeste onderdelen uitleg als je op ? klikt en berekent de bedragen. Je kunt tussendoor stoppen – alles wordt bewaard.

Zo ga je alle menu-onderdelen langs. Vul alle vragen goed en naar waarheid in, want daarmee worden heffingskortingen – zoals (alleenstaande) ouderenkorting, inkomensafhankelijke combinatiekorting (kinderen), of een jonggehandicaptenkorting als je een Wajonguitkering hebt – automatisch ingevuld en berekend.

Controleer alles wat je hebt ingevuld goed, maar blijkt er later een fout in te zitten dan kun je een nieuwe aangifte insturen. De laatste versie die je hebt ingestuurd geldt. Aan het eind zie je het bedrag dat je eventueel terug krijgt. Vergeet niet tussendoor de aangifte op te slaan.

Maak, voor je de aangifte instuurt, een afdruk. Dat is handig als je later wilt nakijken of en hoe je iets hebt ingevuld en om de aangifte voor het volgende jaar mee te vergelijken. Wijken de bedragen erg af van die van het vorige jaar, dan moet je dat goed kunnen verklaren.

Hulp bij het invullen

Durf je het niet zelf aan om een aangifte in te vullen? Als je lid bent van bijvoorbeeld een vakbond (CNV, FNV) of ouderenbond (ANBO, Unie KBO) dan kunnen zij je vaak helpen. Leden betalen een gering bedrag (ANBO, CNV, Unie KBO) of niets (FNV), voor niet-leden is dat hoger.

Hulp bij het invullen geldt ook vaak voor de aanvraag van huur- of zorgtoeslag, of andere soorten belastingaangiften.

Toeslagen

Heb je een uitkering of een laag inkomen, dan heb je misschien recht op een toeslag (UWV) of hulp van de gemeente. UWV heeft een webpagina over toeslagen in 2019, waarop ze dat allemaal uitleggen.

Tip

Krijg je geld terug via de aangifte inkomstenbelasting? Dan is je belastbaar inkomen omlaag gegaan, waardoor je nu misschien recht hebt op een (hogere) toeslag.

Over welke jaren kun je een aangifte inkomstenbelasting invullen?

Je kunt altijd over de laatste vijf jaren een aangifte inkomstenbelasting invullen. In 2019 is dat over 2018, 2017, 2016, 2015 en 2014. Levert de aangifte over 2018 een teruggave op en had je daarvoor ook hoge kosten maar heb je toen geen aangifte gedaan, dan kun je dat alsnog doen.

Dit bericht heeft 0 reacties