Thuiswerken en RSI

Het Coronavirus zet ons dagelijkse leven op de kop. Ineens moeten we zo veel mogelijk thuis gaan werken en dat heeft voordelen, maar ook nadelen. Hoe voorkom je dat je RSI-klachten krijgt? Je kunt zelf veel doen. Houd je aan de adviezen van het RIVM.

Tips RSI-vereniging

Interview Reint Alberts

Onze voorzitter, Reint Alberts, fysiotherapeut, is geïnterviewd over dit onderwerp. Het artikel ‘Thuiswerkers, neem elke tien minuten een micropauze’ is in verschillende media verschenen, zoals op de website van Welingelicht Kringen. Die tekst is in alle media hetzelfde.

Tips voor thuiswerken van de mediaredactie

Onze redactieleden hebben hun kennis en tips verzameld en op een rijtje gezet.

Wat zijn de voordelen van thuiswerken?

Thuis werken heeft zeker voordelen, zoals:

• geen reistijd;
  • eigen tijd kunnen indelen;
  • tussendoor huishoudelijke klusjes kunnen doen.

Heel fijn om reistijd te besparen, maar als je anders naar je werk fietst of loopt, dan heb je nu minder beweging. Je kunt wel je eigen tijd indelen en tussendoor allerlei huishoudelijke klusjes doen, zoals de wasmachine aanzetten, de was ophangen, aardappels schillen, groenten schoonmaken, stoofgerechten maken of een lekkere pan verse soep koken.

Wat zijn de nadelen van thuis werken?

Helaas heeft thuis werken ook nadelen:

• geen ergonomisch verantwoorde werkplek;
  • meer stress;
  • minder beweging;
  • (te) lang uitslapen.

Op je werk heb je een op jouw behoeften aangepaste werkplek, maar thuis niet. De keukentafel is zonder aanpassing geen goede werkplek om langdurig aan te werken. Thuis werken kan ook meer stress geven, bijvoorbeeld als je kinderen thuis zijn waardoor je je niet goed kunt concentreren.

Als je thuis bent en de bel gaat, dan ga je kijken wie er voor de deur staat. En als de telefoon gaat neem je die op, ook al zijn het niet altijd zakelijke gesprekken. Dat haalt je uit je concentratie. Wil je dat niet, zet de bel/telefoon dan (onder werktijd) uit.

Veel IT´ers voorzien problemen bij massaal thuiswerken. Bedrijven zijn nog niet zover om dat voor alle medewerkers mogelijk te maken, het netwerk kan worden overbelast en er is een tekort aan apparatuur. Lees het artikel Eén op de zes IT’ers voorziet problemen bij massaal thuiswerken van AG Connect.

Wat kun je zelf doen om je werk en/of werkplek aan te passen?

Begin en eindig je werkdag op vaste tijden

Het is verleidelijk om lekker uit te slapen, maar dan is de dag snel voorbij. Sta op de normale tijd op, maak een lijstje van wat je moet doen en plan niet alles vol. Laat ruimte over om tussentijds te bewegen, of om klusjes in huis te doen.

Pas je werkplek aan

Zorg voor een goede, ergonomische werkplek:

• neem je ergonomische toetsenbord, muis en stoel mee van kantoor;
  • zet je laptop op ooghoogte met een standaard, boeken, of emmer;
  • pas je stoel aan (met een kussen in de rug of onder je zitvlak);
  • als je niet met je voeten plat op de grond kunt zitten, gebruik dan een voetenbankje (krukje);
  • gebruik een extern toetsenbord en een externe muis;
  • ga niet voor het raam zitten of in direct zonlicht.

Pas je gedrag aan

Niet alleen je werkplek is belangrijk, maar ook je gedrag. Langdurig achter elkaar in een vaste houding werken verhoogt het risico op RSI-klachten, ook als je een ergonomische werkplek hebt. Dit kun je doen:

• neem elke tien minuten een pauze van een paar seconden;
  • bel lopend;
  • bel in plaats van te appen of mailen;
  • bel met headset, dan kun je rondlopen;
  • ga ontbijt-/lunch-/avondwandelen, of doe dat alle drie, met of zonder hond;
  • wissel werk af met beweging en klusjes in huis;
  • zet geen thermoskan koffie of thee naast je neer, maar loop om het op te halen;
  • Download gratis pauzesoftware van BakkerElkhuizen:
  • Als je met spraakherkenning werkt:
  • Laat je werkplek via een foto checken door een ergonoom van R-Go Tools.

Schoolkinderen en corona

Veel schoolkinderen zullen blij zijn met extra vrije dagen, maar dat kan niet te lang duren. Het lesprogramma gaat gewoon door, maar op een andere manier. Denk maar aan Australië, waar kinderen in de out back ook niet naar school kunnen, maar les krijgen via de radio of andere media. Boots zo goed mogelijk de schooldag na, zodat ze het normale ritme blijven vasthouden:

• sta op de normale tijd op;
  • laat kinderen niet te lang achter elkaar op een beeldscherm werken (zet de kookwekker);
  • maak een wandeling of fietstocht in de tijd die je anders nodig hebt om naar school te gaan;
  • neem regelmatig pauzes en laat je kind dan bewegen of buiten spelen;
  • laat je kinderen met de natuur kennis maken, de lente komt eraan en dan is er veel te ontdekken;
  • beperk contact met andere kinderen/volwassenen!

Nu kun je zelf zien hoe je kind reageert op beeldschermgebruik en daarop inspelen. Zitten ze te draaien, krijgen ze hoofdpijn? Misschien is de werkplek niet goed afgesteld op hun lichaam, staat het beeldscherm voor het raam of reflecteert licht erin. Het kan ook zijn dat je kind een (andere) bril nodig heeft.

Voor tips voor kinderen kijk je op de website van:

Het moeilijkste en meest belastend bij alle kinderen thuis is structuur houden. Je moet ze steeds aan- en bijsturen. Het lijkt wel of ze nog meer werk te doen krijgen dan op een normale schooldag, met al die e-mails met opdrachten vanuit school.

Bewegen is belangrijk, maar doe het niet te krampachtig – dat geeft alleen maar stress. Beweeg bijvoorbeeld met het hele gezin elke dag op een vast tijdstip een uur lang met elkaar. Vooral niet alle gezinnen op hetzelfde tijdstip! Tuin opruimen is ook bewegen en zelfs leerzaam.

Kinderen hebben verschillende temperamenten, de een moet je stimuleren om te bewegen, de ander kun je best wat afremmen. Ze moeten wel hun energie kwijt kunnen. Kijk goed naar hoe je kind is en pas daar de dagindeling op aan. Dat hoeft niet voor ieder kind hetzelfde te zijn.

Tip

Wil niet teveel, maar aanvaard de toestand en blijf rustig. Als het een keer niet lukt: jammer dan. Morgen beter. We moeten er allemaal nog aan wennen.

Bewegen

Sportscholen en zwembaden zijn gesloten. In plaats daarvan kun je bewegen door te wandelen, fietsen, of hardlopen. Ook stofzuigen, ramen wassen, opruimen en andere huishoudelijke klussen zijn beweging.

Tips van bedrijven en instellingen

Veel bedrijven die hulpmiddelen verkopen of kennis hebben van ergonomie hebben ook goede tips:

Mag je werkgever vragen naar mogelijke coronabesmetting en die registreren?

Arbo-online

Uit de nieuwsbrief van Arbo-online van 26 maart 2020 (12 vragen en antwoorden over corona voor arboprofessionals):

“Een werkgever mag werknemers vragen om bij zichzelf na te gaan of ze klachten hebben die op een coronabesmetting kunnen duiden (keelpijn, luchtweginfectie, hoesten, niezen, loopneus, koorts). Ook kan hij de bedrijfsarts of de arbodienst vragen om contact op te nemen met de werknemer, zodat zij kunnen adviseren. Verder heeft de werkgever het recht om werknemers te vragen zich te melden bij corona-achtige klachten. Op die manier kan de werkgever passende maatregelen nemen.

Volgens de Autoriteit Persoonsgegevens mag de werkgever werknemers niet zelf controleren op mogelijke besmetting met corona. Ook mag hij geen gezondheidsgegevens vastleggen: dit is en blijft voorbehouden aan de bedrijfsarts en de arbodienst.”

pw. (Vakmedianet)

Ben je verplicht om vrije dagen op te nemen als je werkgever dat vraagt?

De webpagina Coronavirus: verplicht vrije dagen opnemen? van ORnet.nl legt uit hoe dat zit.

Wat doe ik zelf?

Voor mij is thuis werken heel gewoon, ik schrijf voor het magazine en de website op een gewone pc, op een aparte tafel in de woonkamer. Een simpele, maar voor mij effectieve werkplek. Mijn valkuil is doorgaan, zonder regelmatig te pauzeren.

Gelukkig krijg ik daarvoor hulp van mijn pauzesoftware in bontjas, op vier pootjes en met staart: zij herinneren mij eraan dat het tijd voor pauze is als ik veel achter de computer zit. Prima pauzesoftware, die je niet hoeft te installeren, want dat doen ze zelf wel – op je toetsenbord, als je door blijft gaan.

Corinne Travail

Welke tips heb jij?

Heb jij zelf tips, laat het ons dan weten via mediaredactie@rsi-vereniging.nl.

Dit bericht heeft 0 reacties