Magda Tjong heeft al vanaf 1999 RSI-klachten. Ze heeft geleerd met haar aandoening te leven…
7 tips voor een goed gesprek met je zorgverlener gaat over gesprekken met je huisarts, specialisten en andere zorgverleners. Hoe maak je duidelijk wat je verwacht en wat je wilt als je RSI-klachten krijgt?
Het gaat over je eigen gezondheid
De medische wereld is voor jou waarschijnlijk een onbekende wereld, waar je helemaal nieuw in bent. Maar je moet je er wel in verdiepen, want het gaat over jouw gezondheid. Je moet beslissingen maken, waar je voorheen nooit over hoefde na te denken.
Je wilt weten wat je hebt en wat eraan kan worden gedaan
Als je ernstige klachten hebt, dan wil je dat daar goed naar wordt gekeken. Je wilt niet met lege handen naar huis worden gestuurd. Je wilt weten wat het is, wat je eraan kunt doen.
Onzekerheid
Je bent emotioneel, je hebt veel vragen en je toekomst is onzeker. Kun je nog blijven werken of studeren? Of voor je kinderen zorgen? Dat kan je erg onzeker maken.
Onverwachte omstandigheden
Onderzoeken in het ziekenhuis en gesprekken met artsen worden onderdeel van je leven. Er kan altijd een situatie ontstaan waarop je niet voorbereid bent, een uitslag is onverwacht of er moet meer onderzoek gedaan worden.
Deze gesprekken met je zorgverlener moeten goed verlopen, zodat je niet met vragen achterblijft. En een goede band met je zorgverlener is ook belangrijk, zodat jullie beiden kunnen werken aan een goed zorg- of hersteltraject, dat bij jou past.
Voorkom miscommunicatie met tips voor een goed gesprek
Als je goed met elkaar kunt praten, begrijpen zorgverleners beter wat jouw behoeften en verwachtingen zijn. Je voorkomt daarmee ook miscommunicatie, want daar kunnen verkeerde diagnoses of medicatiefouten door ontstaan.
Het werkt ook de andere kant op, wanneer jij je als patiënt gehoord en begrepen voelt, ben je ook geneigd actief mee te werken aan je behandeling en die vol te houden.
Goede communicatie met je zorgverlener kan in de praktijk lastig zijn. Zorgverleners hebben vaak beperkte tijd en ze gebruiken veel medische termen. Zij hebben dagelijks te maken met dit soort problemen, maar jij als patiënt niet. Je bent mogelijk emotioneel of gestrest. Daarnaast kunnen taal- en cultuurverschillen een rol spelen.
7 tips voor betere communicatie
We hebben 7 tips die je kunnen helpen voor betere communicatie met je zorgverlener op een rij gezet.
Tip 1: bereid je goed voor
Wat is het doel van het gesprek? Wat wil je te weten komen?
Een eerste gesprek bij de huisarts gaat anders dan als je je onderzoeksresultaten met een specialist bespreekt. Vertel je huisarts bijvoorbeeld over je voorgeschiedenis van je klacht(en). Wat heb je allemaal al geprobeerd, wat hielp wel en wat niet. Maak notities en neem deze mee naar je huisarts.
Ga je de onderzoeksresultaten bespreken met je specialist, lees je dan in. Bekijk de resultaten in een online portaal en schrijf je vragen op als iets niet duidelijk is. Zo ga je goed voorbereid het gesprek in.
Zet je verhaal op papier
Zet je verhaal op papier en maak een beleidsplan. Voor een arts is het fijn als je je hele verhaal vertelt. Je medische voorgeschiedenis kan belangrijk zijn. Zoals:
- welke aandoeningen heb je?
- welke medicijnen gebruik je ?
- welke operaties heb je gehad?
5 tips om je verhaal op papier te zetten kan je helpen om je verhaal op papier te zetten. Deze tips komen uit Enactivisme: een ander denkbeeld over chronische pijn, een webinar door Drs. W. Oerlemans, op 23 maart 2023.
Tip 2: houd een pijndagboek bij
Als je langdurig ziek bent en last hebt van (pijn)klachten, kan een dagboek bijhouden helpen om overzicht te krijgen. Je arts wil graag weten wat je voorgeschiedenis is geweest, welke klachten, aandoeningen, operaties, behandelingen en medicijnen je hebt gehad.
Niet alles staat in je patiëntendossier. De effecten van fysiotherapie of een alternatieve behandeling worden daarin niet bijgehouden, maar kunnen wel van belang zijn. Zo kan je zorgverlener je beter helpen.
Een dagboek kan je houvast bieden in gesprekken met je zorgverlener.
In RSI-Magazine 2017-3 staat het artikel Een pijndagboek: Waarom zou je zoveel schrijven of typen, als je toch al pijn hebt? op pagina 12 en 13. Download de Pijnkaart RSI-klachten (pdf) of Pijnkaart RSI-klachten (Word) en vul die in.
Tip 3: schrijf je vragen op
Artsen houden van concrete vragen. Maar zorg er ook voor dat de vragen niet alleen met ja of nee beantwoordt kunnen worden. Want daar heb je niks aan. Schrijf de antwoorden van de vragen op.
Voorbeelden van vragen kunnen zijn:
- wat betekent dit testresultaat?
- wat zijn de bijwerkingen van dit medicijn?
- ik ben zo moe en ik wil hier graag tips voor.
- ik heb dit en dat (concreet benoemen) al geprobeerd, wat kan ik verder nog doen om mijn probleem te verhelpen?
Tip 4: stel vragen als iets niet duidelijk is
Als je iets niet begrijpt, vraag dan om uitleg in eenvoudige taal. Vaak worden er medische termen gebruikt, of over instanties gepraat die je niet kent. Vraag om uitleg in makkelijke woorden. Het is belangrijk dat jij de informatie zo goed mogelijk begrijpt, zodat je later een goede keuze kunt maken voor de behandeling.
Tip 5: wees eerlijk en open
Het is belangrijk dat je arts alle informatie heeft, zodat hij of zij jou goed kan adviseren en begeleiden. Ook als het gaat over persoonlijke en gevoelige informatie. Dit kan ongemakkelijk zijn.
Probeer je thuis zo goed mogelijk voor te bereiden om de juiste woorden te vinden om je probleem bespreekbaar te maken. Bedenk daarbij ook, dat de arts of zorgverlener die je spreekt dagelijks met dit soort situaties te maken heeft en hiermee goed kan omgaan.
Tip 6: neem iemand mee
Ben je emotioneel of gestrest, of wil je liever niet alleen naar je arts? Neem dan iemand mee om te helpen met het stellen van vragen of het onthouden van informatie. Dit kan een familielid of vriend(in) zijn. Zorg ervoor dat deze persoon objectief mee kan doen en zelf ook niet emotioneel wordt.
Tip 7: neem het gesprek op
Je mag altijd een gesprek opnemen, maar het is wel zo netjes om dat van tevoren te vragen. Zo kun je het later terugluisteren. Zorgverleners zijn dit gewend. Dit kan met je telefoon. Vraag aan het einde van het gesprek of je zorgverlener een samenvatting kan maken.
Regels gesprek opnemen
Op onze webpagina Voorbereiden gesprek arts staan de regels waar je zorgverlener en jij je aan moeten houden bij het opnemen van een gesprek.
Meer informatie voor een goede voorbereiding
Op onze website staat meer informatie over:
- de diagnose
Beslissen met de B.R.A.I.N.S.-methode
Voor het nemen van een beslissing kun je de B.R.A.I.N.S.-methode van Moeder Aarde gebruiken. We hebben op basis daarvan onze eigen B.R.A.I.N.S.-methode voor RSI-klachten gemaakt.
Samenvatting tips voor een goed gesprek
In het Overzicht 7 tips voor betere communicatie met je zorgverlener staan alle tips bij elkaar.
Comments (0)