Sam Trompert van RTL Z vroeg zich af wat er is gebeurd met de muisarm. Je hoort er bijna niets meer over, bestaat die nog wel?

Sam Trompert heeft er een artikel over geschreven en hij heeft daarvoor contact gehad met Nathan Hutting, van het Lectoraat Arbeid & Gezondheid van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Nathan Hutting heeft op het artikel gereageerd met een blog.

Nathan Hutting is bij onze vereniging bekend door zijn zelfmanagementprogramma Grip op KANS. Meer informatie over zelfmanagement vind je op onze webpagina Behandelingen A-Z, onder het uitklapmenu met de Z. Via deze webpagina kun je ook de artikelen vinden die wij eerder over Grip op KANS hebben geschreven in ons magazine.

De muisarm blijkt nog wel degelijk te bestaan, maar heeft tegenwoordig andere namen, zoals de iphonenek en whatsappduim. Onderzoekers gebruiken de term KANS: Klachten aan Arm, Nek en/of Schouders. Maar KANS en RSI zijn niet hetzelfde en de naam KANS komt alleen voor in Nederland, RSI is wereldwijd bekend.

De term Repetitive Strain Injury geeft aan dat het om repeterende bewegingen gaat, maar bij KANS maakt het niet uit hoe de klachten zijn ontstaan, al vallen klachten door een ongeluk of operatie er niet onder. Lees meer over het verschil tussen RSI en KANS op onze webpagina Begrippen RSI/KANS/CANS.

Lees het artikel van Sam Trompert: Wat is er gebeurd met de muisarm? ‘De echte hype is wel voorbij’ of de blog van Nathan Hutting.

Dit bericht heeft 0 reacties