De Patiëntenfederatie Nederland geeft Kamerleden een patiënt cadeau. Woordvoerders voor de zorg in de Tweede kamer krijgen een ervaringsdeskundige patiënt met wie ze een jaar lang contact hebben. Dat is eens wat anders dan de gebruikelijke cadeaus, zoals een fles wijn, bonbons of een uitnodiging voor een borrel.

Op 19 april 2017 zijn de patiënten voorgesteld aan de Kamerleden. Zij laten hun Kamerlid zien wat de gevolgen zijn van het beleid dat de Tweede kamer maakt. Dat kan gaan over eigen bijdragen, hulpmiddelen, medicijnen en nog veel meer.

Bekijk dit filmpje over de actie, of het interview met Corinne Ellemeet, GroenLinks en Roos de Jonge(aandacht voor de omgeving van de patiënt), of het interview met Henk Nijboer, PvdA en Wim Altena(nierpatiënt), of dat van Carla Dik-Faber, ChristenUnie en Anja van Herp (Longfonds). Lilian Marijnissen en haar cadeau Lies van de Loo (gevolgen polio) zijn te zien in een aflevering van Pauw. Lilian Marijnissen heeft zelfs een tweede cadeau: Corina Heijstek (bekkeninstabiliteit). Op RTV Noord staat een artikel over Anne Kuik (CDA) met patiënt Collin Eisema (Ushersyndroom). De kandidaat van de RSI-vereniging, Bas Pronk, stelt zich voor in dit overzicht van alle deelnemers (pdf-bestand) en in deze bijlage van het Leidsch Dagblad (pdf-bestand).

RTL Nieuws schrijft dat de VVD niet meedoet. De RSI-vereniging doet wel mee aan deze actie en onze naam komt voor in dit artikel van de NOS.

Dit bericht heeft 0 reacties