skip to Main Content

Hoe kun je het best ontspannen en bewegen?

RSI-klachten kunnen verergeren of in stand gehouden worden door weinig beweging, spierspanning en stress. Het is dus belangrijk om voldoende te ontspannen en bewegen, zonder dat je de pijnlijke gebieden overbelast.

Op deze pagina vind je een beschrijving van methodes voor ontspannen en bewegen waar anderen met RSI-klachten baat bij hebben gehad.

Net als bij behandelingen voor RSI-klachten geldt dat je vooral zelf moet uitproberen wat voor jou werkt, en wat niet. Je houdt een bezigheid langer vol als je het leuk vindt of voelt dat je er baat bij hebt, dus zoek iets dat bij jou past.

Onderaan de pagina vind je een overzicht van ervaringsverhalen met ontspannen en bewegen uit ons RSI-Magazine.

Nog een extra tip

Doe regelmatig stretchoefeningen in kleine pauzes. Australische onderzoekers hebben ontdekt dat deze oefeningen effect hebben. Op deze website van Muisarm.info vind je een aantal voorbeelden.

Er zijn verder talloze oefeningen die je kunt doen om tussen het computeren door of verspreid over de dag je spieren te ontspannen. Bijvoorbeeld de oefeningen die je hier vindt.

Ayurveda

Bewegingstips van onze fysiotherapeut

Bindweefselmassage

Chinese massage

Eierschaaltherapie

Floaten

Gymnastiek voor chronisch zieken

Gyrotonics

Holistische massage

Homeopathie

Hot stone massage

Integrale massage therapie

Linedancing

Lunchwandelen

Lunchwandelen is een heel goede en laagdrempelige manier van bewegen: het betekent niets meer of minder dan dat je wandelt tijdens de lunchpauze. Lunchwandelen kan volgens een onderzoek van TNO Arbeid de vergelijking met bedrijfsfitness glansrijk doorstaan.

Uit een enquête is gebleken dat al 20 tot 30% van de werknemers met een zittend beroep de tijd voor de lunch benut voor een wandeling. Als het lunchwandelen door het bedrijf gestimuleerd zou worden, zou dit percentage stijgen. Het promoten van lunchwandelen zou een onderdeel van de bedrijfscultuur moeten worden.

Lunchwandelen is ook prettig vanwege het sociale aspect (wandelen met collega’s). Mensen wandelen trouwens het liefst in de stad of in een park, zo bleek uit dezelfde enquête. Wandelen op een bedrijventerrein is voor veel werknemers minder aantrekkelijk. Meer over lunchwandelen vind je in dit rapport van TNO.

Meditatie

Mindfullness

Nordic Walking

Bij nordic walking wandel je in pittig tempo, met in iedere hand een wandelstok. Deze uit Finland afkomstige vorm van beweging doet denken aan langlaufen zonder sneeuw en ski’s.

Bij nordic walking gebruik je niet alleen je benen, maar ook je armen en je rug. Daardoor verbruik je niet alleen meer calorieën dan bij gewoon sportief wandelen, maar kun je ook een weldadig effect op de nek, schouders en bovenrug ervaren. Juist daarom is nordic walking zo plezierig bij (dreigende) RSI.

Deze inspannende vorm van sportief wandelen is minder geschikt voor mensen zonder wandelervaring. Enkele sportscholen hebben nordic walking in hun programma opgenomen.

Voor meer informatie: Stichting Nordic Walking Nederland. In Amerika is deze sport al jaren populair onder de naam exerstriding.

Succesvol omgaan met RSI

Reiki

Relaxatietraining

SAM

SAM is een apparaat dat helpt bij pijnbestrijding, maar ook zorgt voor ontspanning. Een uitgebreide omschrijving van SAM vind je hier onder de S.

Salsa dansen

Sauna

Slender You

Stoelmassage

Stressmanagement

Tacoyo

Tai Chi

TENS

Traditionele Chinese geneeskunde

Trancedans

Qigong

Wandelen

Yoga

Zwemmen

Overzicht artikelen RSI-Magazine over Ontspannen en Bewegen

In ons RSI-Magazine schrijven we ook over dit onderwerp. We hebben de artikelen voor je op een rij gezet.

Back To Top