Skip to content
 

Een handige manier om om te gaan met stress en chronische pijn is om je spieren en zenuwstelsel te laten ontspannen door middel van ademoefeningen. Deze oefeningen lijken simpel, maar ze regelmatig uitvoeren is makkelijker gezegd dan gedaan.

1. Adem langzaam en ritmisch. Oefen met het langzaam in- en uitademen.

2. Haal adem door je neus. Hierdoor adem je langzamer, wat helpt bij het loslaten van stress en spierspanning.

3. Zorg dat het uitademen langer duurt dan het inademen.

4. Haal adem vanuit je buik.

Ga zitten of liggen, leg één hand op je borstkas en de andere op je buik. Adem langzaam in door je neus en hou de hand op je borstkas stil terwijl je je buik op en neer voelt gaan.

Doe deze oefening regelmatig, maar niet al te lang. Begin ermee te oefenen als je weinig pijn en stress hebt, zodat ze vertrouwd voelen en je ze kunt inzetten op de momenten dat je ze daadwerkelijk nodig hebt.

Wil je hier meer mee oefenen, bezoek dan eens een yogales, of bekijk eens een youtube video. Deze video kun je ook bekijken om te oefenen met je ademhaling.

Daarnaast kun je ook advies vragen aan je fysiotherapeut.

Dit is een vertaald artikel uit ‘In Hand’, de nieuwsbrief van de Australische RSI-vereniging, The RSI & Overuse Injury Association of the ACT.

Methode Van Dixhoorn

Vind je de ademhalingsoefeningen moeilijk? Toch is goed ademhalen heel belangrijk, belangrijker nog dan eten en drinken. Je kunt goed leren ademhalen met de Methode Van Dixhoorn. Deze methode leert je je bewust te worden van je lichaam. Zo kun je invloed uitoefenen op je gezondheid.

Meer over deze methode kun je lezen in ons artikel De Methode Van Dixhoorn levert energie op. Hoe leer ik thuis onthaasten en ontspannen?, gepubliceerd in het RSI-Magazine 2020-3, op pagina 20-22.

The peper perspective

De blog A breath of fresh air: Breathing and posture to optimize health van Prof. Dr. Erik Peper gaat over ademhalen. In de video A breath of fresh air wordt het allemaal in het Engels uitgelegd.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top