Skip to content
 

Wat is de ZelfredzaamheidsRadar?

De ZelfredzaamheidsRadar is een cirkel die verdeeld is in 15 vakjes, die elk een domein vertegenwoordigen. Hij bestaat al een tijdje, maar is onlangs vernieuwd en gedigitaliseerd. De domeinen gaan over een bepaald onderwerp in het dagelijkse leven.

Zorgmedewerkers en zorginstellingen maken vaak gebruik van de ZelfredzaamheidsRadar om de zorgbehoefte van een cliënt in kaart te brengen. Bijvoorbeeld nadat iemand uit het ziekenhuis is ontslagen. Zo kun je bekijken wat iemand nog zelf kan en in welke mate, en waar iemand hulp of hulpmiddelen bij nodig heeft.

Wat heeft iemand met RSI-klachten eraan?

De ZelfredzaamheidsRadar is een handig hulpmiddel om te zien hoe goed jij jezelf kunt redden op verschillende gebieden (domeinen).

Is er een domein bij waarin je jezelf niet zo goed redt, dan klik je op het domein en kom je op de webpagina van Scouters. Daar vind je dan informatie, tips en trucs en voorbeelden van hulpmiddelen.

De 15 domeinen:
1. Aan- en uitkleden
2. Communiceren
3. Contacten
4. Continentie
5. Dag- en nachtritme
6. Eten en drinken
7. Huishouden
8. Hygiëne
9. Kinderen
10. Lichaamshouding
11. Mobiliteit
12. Normbesef
13. Ontspannen
14. Temperatuurswisselingen
15. Veiligheid

Invullen

Bij ieder domein kun je een cijfer invullen van 1 tot 5. Een 1 betekent dat je zelfredzaamheid beter kan (oftewel niet goed is), een 5 dat je iets prima zelf kunt, eventueel met een hulpmiddel.

De betekenis van de cijfers:
1 Geheel afhankelijk
2 Grotendeels afhankelijk
3 Deels afhankelijk/deels zelfredzaam
4 Grotendeels zelfredzaam
5 Geheel zelfredzaam

Als je alle domeinen hebt ingevuld kun je jouw score opslaan op je computer in een pdf-document. Gratis en zonder account. Later, als je oplossingen hebt gevonden voor je problemen, kun je de ZelfredzaamheidsRadar nog een keer invullen en opslaan. Zo kun je zien wat je al hebt bereikt.

Wil je de ZelfredzaamheidsRadar invullen? Kijk dan op de webpagina ZelfredzaamheidsRadar.

Uitleg van de domeinen

Niet alle domeinen zullen van toepassing zijn. Als je ergens geen problemen mee hebt dan vul je een 5 in. De website van Scouters is vooral gemaakt voor en door mensen met een handicap of ziekte, maar veel tips zijn bruikbaar voor wie RSI-klachten heeft of last heeft van langdurige pijn.

1. Aan- en uitkleden

Ben je in staat jezelf aan en uit te kleden? Welke hulpmiddelen en trucjes zijn er om dat met één hand te doen? Dat gaat niet alleen over het aantrekken van een blouse, rok of broek, maar ook over ondergoed, sokken en schoenen. Zelfs over sieraden en steunkousen.

2. Communiceren

Kun je zonder problemen gewone communicatiemiddelen (telefoon, radio, tv, krant) gebruiken? En hoe red jij je met de moderne informatiemiddelen (mobiele telefoon, computer)? Dit domein gaat over de zintuigen horen, spreken en zien en over mogelijke hulpmiddelen daarvoor.

3. Contacten

Kun jij contacten met anderen maken en onderhouden? Met tips over hoe je kunt meedoen aan activiteiten, een cursus of training volgen, contacten leggen, een sociaal netwerk onderhouden en online activiteiten ondernemen.

4. Continentie

Continentie gaat over wat je kunt doen bij problemen bij plassen en met de ontlasting. Niet heel interessant voor mensen met RSI-klachten. Hoewel …

HogeNood app

Hoewel, er staat een goede tip in voor een app voor onderweg, waarop je kunt zien waar het dichtstbijzijnde toilet is. Met informatie over openingstijden, wat het kost, welke voorzieningen er zijn en meer.

Vaak kun je gratis in openbare gebouwen naar het toilet, zoals een gemeentehuis of bibliotheek. En ook bij dokterspraktijken of die van andere hulpverleners. Nadeel: ze zijn niet altijd open. Bedrijven, cafés en restaurants staan ook in de app. De app heet HogeNood en is gratis. Voor iedereen dus handig!

5. Dag- en nachtritme

Een goede nachtrust is heel belangrijk. Wat kun je doen om dat te verbeteren als je slecht slaapt door bijvoorbeeld pijn? In dit domein staan tips en trucs om je slaapritme te verbeteren.

6. Eten en drinken

Eten en drinken gaat over hulpmiddelen om beter te kunnen eten en drinken als je een handicap hebt. Zoals speciale bekers, servies en bestek. Daar zitten handige tips tussen voor RSI´ers.

7. Huishouden

Kun jij je huishouding zelf doen? Waarschijnlijk sommige dingen wel, andere niet. Huishouden heeft dan ook een aantal onderdelen met veel nuttige tips en trucs voor RSI´ers:
• Afwassen
• Boodschappen doen
• Eten opdienen
• Koken
• Schoonmaken
• Wassen en strijken

8. Hygiëne

Hygiëne gaat over douchen, in bad, of naar het toilet gaan als je een beperking hebt. Daarnaast ook over jezelf wassen en afdrogen, je persoonlijke verzorging en hoe je dat veilig doet.

9. Leervermogen

Kun je iets nieuws leren en dat daarna gebruiken? Leervermogen kun je ontwikkelen met nieuwe kennis en vaardigheden. Bij het ouder worden gaat het vaak wat moeilijker, dus hoe kun je dat leervermogen onderhouden?

10. Lichaamshouding

Bij de tips en trucs voor een goede houding bij liggen, zitten of staan zijn er vast wel een paar bij waar je wat aan hebt.

11. Mobiliteit

Mobiliteit is voor RSI´ers minder interessant. Dat gaat over hulpmiddelen om je binnen en buiten te verplaatsen, zoals rolstoelen, rollators en dergelijke.

12. Normbesef

Normbesef gaat over normen en waarden. Normbesef is je bewust zijn van maatschappelijke waarden en normen en daar ook naar handelen. In de ZelfredzaamheidsRadar gaat het vooral over hoe de maatschappij kijkt naar iemand met een handicap of beperking.

Het gaat over begrippen als validisme (het discrimineren van mensen met een beperking), inclusie (iedereen hoort erbij, wat zijn of haar achtergrond of situatie ook is) en beeldvorming (geen vooroordeel, maar iemand leren kennen en dan zien wie iemand is).

13. Ontspannen

Wat doe jij in je vrije tijd? Denk aan handwerken, muziek maken, allerlei sporten en meer om te ontspannen. En hoe dat voor mensen met een beperking mogelijk is. Geef je hobby niet zo maar op, misschien kun je die met een aanpassing blijven doen.

14. Temperatuurswisselingen

Kun jij je lichaam goed op temperatuur houden? Hoe kun je afkoelen als je het te warm hebt en warm worden als je verkleumd bent?

15. Veiligheid

Een veilig huis voorkomt ongelukken. Beugels, grepen en een drempelhulp zijn voor RSI´ers niet zo interessant, maar raam- en deuropeners misschien wel.

Kinderen

Het onderdeel Kinderen hoort eigenlijk niet in de ZelfredzaamheidsRadar, toch is dit een apart menu met informatie en hulpmiddelen voor kinderen met een handicap of ziekte. De onderwerpen gaan grotendeels over mobiliteit en aangepaste kinderkleding. Onder schoolwerk staan wel nuttige tips voor mensen met problemen met de handen.

Gebundelde tips

De tips uit de ZelfredzaamheidsRadar gaan we samenvoegen met de tips die al op onze eigen website staan. Daar maken we per onderwerp een pdf-document van dat je kunt downloaden en opslaan, of afdrukken. Houd het nieuws in de gaten.

Heb je zelf tips of ervaring met een hulpmiddel? Laat het ons weten!

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top