skip to Main Content

Hoe ga je om met problemen in het dagelijks leven?

Met RSI-klachten kun je veel problemen ondervinden in het dagelijks leven. Hoe ga je daarmee om en hoe beperk je ze zoveel mogelijk? We hebben heel veel tips voor je, bijvoorbeeld deze: lees het artikel RSI voor beginners (en misschien wel voor gevorderden ook), 14 tips, RSI-Magazine 2013-2, pagina 15.

Jezelf verzorgen kan pijnlijk zijn als je RSI-klachten hebt. In het algemeen is het belangrijk om je warm te kleden, zodat je spieren op temperatuur blijven.

Hoe trek je een trui zonder pijn aan?

Als je je armen niet meer kunt optillen is het lastig om je trui aan te rekken. Daar is wel een truc voor: leg je trui met de voorkant naar beneden op de tafel. Ga op een stoel zitten, leg je ellebogen op de tafel, doe je hoofd en armen in de trui en trek hem zo aan.

Bij aankleden de pijnlijkste arm het eerst, bij uitkleden het laatst.

Kleding

Zorg voor kleding die weinig onderhoud vergt en die je gemakkelijk kunt aantrekken.

Zorg ervoor dat je warm blijft

• Draag beenwarmers om je armen voor een betere doorbloeding.
• Wacht niet te lang met buiten handschoenen dragen.
• Gebruik elektrisch verwarmde handschoenen.
• Gebruik elektrisch verwarmde sokken.

Waar let je op?

Let bij het kopen op:
• Kleding die je niet hoeft te strijken.
• Kleding met ritsen in plaats van knopen.
• Kleding met klittenband in plaats van knopen.
• Ruimvallende kleding, dat is gemakkelijker om aan te trekken.

Kleding die je al hebt aanpassen

• Naai blouses met knopen op de naaimachine dicht (je hoofd moet er nog wel door kunnen).
• Vergroot de ritssluitinggreep met een ritshulp.
• Gebruik een knopenhaak met ritstrekker.

Ondergoed

• Sluit een beha aan de voorkant, en schuif de sluiting dan naar achteren. Of koop sport- of voedingsbeha’s met een voorsluiting.
• Gebruik een bh-aantrekhulp.

Bovenkleding

• Draag stretchbroeken met elastiek in de boord.
• Draag warme fleece vesten en truien.
• Draag sokken en ondergoed met ruim elastiek.
• Gebruik een knopenhaak.

Schoenen

• Gebruik schoenen met rits of klittenband.
• Vervang gewone veters door elastische veters of magnetische vetersluitingen.

Sieraden en accessoires

• Gebruik een horloge met batterij.
• Gebruik een armbandsluiter of een armbandhaak.
• Gebruik een clipstropdas of een stropdas met elastiek.

Wassen en tandenpoetsen

Badkamer

• Gebruik plastic deodorantrollers.
• Gebruik kleine handdoeken.
• Gebruik vloeibare zeep.
• Koop flessen met makkelijke sluitingen, of bewaar lege zodat je kunt overgieten.

Tandenpoetsen

• Koop een elektrische tandenborstel. Houd je elleboog op tafel en zet een spiegeltje voor je. Probeer eventueel verschillende merken uit en let daarbij op de trillingen.
• Maak met isolatiemateriaal het handvat van je tandenborstel dikker.
• Gebruik kleine of halflege tubes tandpasta.
• Gebruik vloeibare tandpasta, dan hoef je niet in de tube te knijpen.
• Gebruik een tandpastahouder.
• Gebruik een tubeknijper.

Haarverzorging

• Laat een stukje van je lange haar knippen: dat scheelt echt bij de verzorging!
• Als je anti-klitshampoo en/of conditioner gebruikt kun je je haar gemakkelijker kammen.
• Kam je haar met een makkelijke borstel.
• Maak een houder aan de muur voor de föhn en beweeg je haar in plaats van de föhn – of gebruik een droogkap.
• Laat je haar wassen.

Het uitvoeren van huishoudelijke taken kan lastig zijn of pijn doen. We geven je tips om de belasting zo laag mogelijk te houden.

Hulp aanvragen

  • Vraag hulp in de huishouding bij het loket van de Wmo van de gemeente.
  • Biedt een stageplek aan voor huishoudelijke hulp.

Zelf schoonmaken

  • Maak je zelf je huis schoon, werk dan kamer voor kamer, verdeeld over verschillende dagen met vaak een pauze tussendoor.

Handige hulpmiddelen en tips

  • Gebruik een plumeau.
  • Gebruik een vuilnisbak met pedaal.
  • Gebruik hele dunne vaatdoekjes, of gebruik een handwringpers.
  • Gebruik een dienblad met anti-sliplaag en opstaande randen.
  • Gebruik ellebogen/knieën/voeten voor lift, wc en wasmachine.
  • Doe je emmer met sop niet tot bovenaan vol, dan is hij niet zo zwaar om te tillen. Of gebruik een kleine emmer.
  • Doe de plantengieter niet vol met water.

Vloeren

  • Dweilen uitwringen hoeft niet meer als je een vloerwisser met uitwringemmer gebruikt.
  • Gebruik een elektrische dweil.
  • Stofzuig liever niet. Stofzuig niet langer dan vijf of tien minuten achter elkaar.
  • Zet op iedere verdieping een stofzuiger.
  • Zeil, Novilon of Marmoleum zuigt makkelijker dan vloerbedekking.
  • Maak de vloer stofvrij met een robomob.
  • Gebruik een robotstofzuiger of steelstofzuiger, of rolveger.

Ramen wassen

  • Laat je ramen wassen door een ramenwasser.
  • Gebruik een vacuüm ramenwisser.

Wassen, drogen, strijken

Maak het jezelf zo gemakkelijk mogelijk bij de was. Til geen zware manden, gebruik zo weinig mogelijk wasknijpers en strijk niet te veel. Dit zijn onze wastips.

Wasmachine aanzetten

  • Doe alle sokken bij elkaar in een waszak. Na de wasbeurt hoef je ze niet her en der tussen het zware, natte wasgoed uit te vissen.

Centrifugeren

  • In de slacentrifuge kun je dingen centrifugeren die je niet kunt wringen, bijvoorbeeld een badpak.

Drogen

Wasmand

Strijken

  • Strijk liever niet! In noodgevallen: strijk langzaam, zittend, zonder te drukken en zet de strijkplank op elleboog-/taillehoogte.
  • Of gebruik een strijkmachine.

Was opruimen

  • Doe geen sokken in elkaar om ze bij elkaar te houden. Gebruik een ladeverdeler om je lade in vakjes in te delen. In ieder vakje doe je een paar sokken.
  • Gebruik een vouwplank.
  • Vouw de was niet op. Hang broeken, blouses en truien op een kleerhanger (op kleur) in de kast.
  • Ruim de was op in de ruimte waar de kasten staan waar het schone wasgoed in moet.
  • Deel kasten zo in, dat wat je vaak nodig hebt, vooraan ligt.

Producten uit alle hoeken van de schappen halen, zware producten optillen en die producten een aantal keren overladen (in de winkelwagen, op de band, naar de auto of fiets en dan thuis in de kast zetten). Deze repeterende handelingen kunnen pijnlijk zijn. Hoe zorg je voor de minste overbelasting?

Niet te vaak of juist elke dag

• Ga 1 x per maand met een vriend(in) naar de supermarkt en sla houdbare dingen in. Laat je helper die dan ook voor je in de kasten zetten.
• Of doe dagelijks boodschappen, zodat je nooit veel hoeft mee te nemen.
• Zoek winkels uit waar de medewerkers behulpzaam zijn.
• Gebruik een billfold portemonnee met weinig kleingeld.
• Haal thuis (het meeste) kleingeld uit je portemonnee en doe dat in een doosje. Handig als je iets gepast moet betalen of als spaarpotje voor leuke dingen.

Boodschappen vervoeren

• Leg een omgekeerd winkelmandje (in de lengte) in de kar. Doe daarop een of twee mandjes in de breedte. Zo hoef je de spullen die je koopt niet te diep neer te zetten en er uit te halen om op de band te zetten. Het scheelt de helft!
• Rijd het winkelwagentje met de boodschappen naar je auto of fiets en laad de producten één voor één over.
• Gebruik een boodschappentas op wielen. Er zijn hippe boodschappenrollators en sommige lijken op een wandelwagen – er zit alleen geen kind in. Er zijn hulpmiddelen om de tas aan je fiets te koppelen.
• Doe de boodschappen niet in een doos of grote tas (veel te zwaar), maar verdeel het gewicht over enkele plastic draagtassen. Neem altijd enkele draagtassen mee naar de winkel.
• Rijd je fiets met boodschappen zo ver mogelijk het huis in of gebruik een boodschappenwagentje.
• Ga naar de winkel, doe je boodschappen, betaal ze en laat je boodschappen vervolgens door de winkel inpakken en thuisbezorgen. Dit kan soms bijvoorbeeld via de bezorgservice van Albert Heijn. Erg handig als je toch veel zware boodschappen nodig hebt. Scheelt veel gesjouw.
• Gebruik een heuptas of een rugzak. Tip: doe zware dingen zo hoog mogelijk in je rugzak!

Koken

Het belangrijkste advies bij koken is: maak het jezelf zo gemakkelijk mogelijk. Eet kant-en-klaarmaaltijden, vraag vrienden en familie om voor je te koken, of laat maaltijden aan huis bezorgen. Wil je toch zelf koken, denk dan aan de volgende zaken.

Aardappelen en groenten

• Koop geschilde en gewassen aardappelen en groenten (koelvak).
• Zorg voor een voorraad aan diepvriesproducten, zoals aardappelschijfjes, aardappelpartjes en verschillende soorten groenten. Dat kan zo de pan in.
• Voorkom aardappelen schillen en gebruik alternatieve aardappelproducten voor in de oven/magnetron.

Potten en pannen

• Gebruik beide handen om zware en hete pannen te tillen, melkpakken open te maken en dienbladen te dragen.
• Wil je aardappelen, groente of pasta afgieten? Schuif zware pannen over het aanrecht in plaats van ze op te tillen. Steun met een hoek van de pan op het aanrecht, zet een vergiet in de gootsteen en laat daar de inhoud in glijden.
• Vul een pan water beker voor beker.
• Gebruik een lichtgewicht waterkoker.
• Gebruik pannen met een hoge rand, zodat je de inhoud niet zo snel over de rand schept.

Handige hulpmiddelen

• Gebruik elektrische hulpmiddelen, zoals een elektrisch mes, keukenmachine, mixer of staafmixer voor hakken, snijden, of mengen.
• Kook in de magnetron, vooral kleine of eenpersoonsporties. Voordeel: geen zware pannen, minder water en minder afwas, want je kunt uit de schaal eten.
• Gebruik zoveel mogelijk producten die kant-en-klaar zijn voor gebruik: bijvoorbeeld potjes gehakte knoflook in olie, dobbelsteentjes augurken, dobbelsteentjes of reepjes spek enz.

Weetjes

• Licht bevroren vlees snijdt het gemakkelijkst.
• Gebruik geen mes om een plastic zak of verpakking open te maken, maar pak een schaar.
• Laat scharen en keukenmessen regelmatig slijpen.

Recepten

• Jeanne Doomen heeft het boekje Lekker eten zonder handomdraai geschreven, specifiek gericht op mensen met RSI-klachten. Te koop (tweedehands) bij Bol.com.
Download het boekje Slim & Lekker. Tips en recepten voor als je reuma hebt (of niet) van Joop Braakhekke.

Aanrecht

• Als je klein bent, koop dan een krukje (een kleintje, geschikt voor kinderen). Zet het bij het aanrecht en ga erop staan. Zo hoef je niet met opgetrokken schouders te werken.
• Zet dingen die je veel gebruikt voor het grijpen, bijvoorbeeld een vaas met spatels, pannenkoekmes, gardes, houten lepels, schaar enz.
• Zet dingen die je veel gebruikt op de onderste planken van je bovenkastjes.
• Laat zwaar lopende laden en kastdeurtjes repareren of vervangen.

Afwassen

• Gebruik een afwasmachine of een mini-vaatwasser.
• Was af op de Scandinavische manier: eerst alles afwassen, daarna alles afspoelen met lauw water. Niet afdrogen, maar op een afdruiprek laten drogen. O.a. bij Ikea en Blokker kun je afdruiprekken en afdruipbakjes voor bestek kopen. Bij hard water krijg je wel snel vlekken. Droog dan wel het bestek af.
• Was af met een sponsje in plaats van een borstel.
• Zet je afwasteil op het aanrecht of een verhoging.
• Kies een afwasborstel die voor jou prettig is. Er zijn veel soorten (Scouters, Bol.com), bijvoorbeeld met softgrip (Blokker).

Simpele tips en hulpmiddelen voor serviesgoed om je te helpen je klachten te beperken.

Corelle servies

Corelle servies is duurzaam, lichtgewicht, stapelbaar en kan tegen een stootje. Het kan in de magnetron, oven en vaatwasser. In de Newsletter Australia – Autumn 2018 staat Engelse informatie over Corelle op pagina 14.

Bekers

  • Met buigzame rietjes kun je drinken zonder je hoofd te buigen.
  • Plastic glazen en bekers zijn lichter.
  • Gebruik een beker met neusuitsparing om rechtop te kunnen drinken.
  • Gebruik een rietjesbeker.
  • Gebruik een beker met een oor, waar je een vinger (pink) doorheen kunt steken.
  • Gebruik een beker met twee grepen en tuit, of een ribbelbeker voor nog meer grip.
  • Gebruik een bekerhandvat voor drinkbekers en spoelglazen.

Borden

Bestek

Keukenhulpen

  • Met de potopener Jarkey verbreek je het vacuüm, zodat je het deksel daarna gemakkelijk losdraait.
  • Er zijn verschillende soorten openers die meer grip geven.
  • Sla met een kurkentrekker een gat in het deksel van een pot.
  • Gebruik een elektrische blikopener.
  • Gebruik een pakopener.
  • Draai schroefdoppen niet helemaal vast.

Lees in het Handvat 2012-2, pagina 11 het artikel Appelmoespot, over een soort potopener.

Inschenken

  • Laat anderen zelf thee of koffie zetten en inschenken.
  • Zet je kop of mok in de gootsteen en laat de kan voorover hellen zonder hem op te tillen om te kunnen inschenken.
  • Schenk dichtbij je lichaam in plaats van met gestrekte arm.

Brood smeren

Sloten

Een sleutel omdraaien kan pijnlijk zijn. Hoe krijg je meer grip op je sleutel? En hoe krijg je een sleutel aan een strakke sleutelring of eruit? Lees onze tips.

• Sluit in huis de deuren niet of laat het zoveel mogelijk door anderen doen.
• Verbeter de grip op sleutels met een sleutelhouder.
• Doe zo weinig mogelijk sleutels aan een bos.
• Pas op voor moeilijk te sluiten toiletdeuren. Maak zelf een kaart met ‘bezet’ die je aan de buitenkant van de deur kunt hangen.
• Lees deze tip in ons RSI-Magazine 2015-1, pagina 19, RSI-moment, over hoe je een sleutel aan je sleutelring toevoegt of verwijdert, of gebruik de Freekey sleutelhouder.

Kranen

Ook voor kranen geldt dat ze soms moeilijk open te draaien zijn, maar ook daar zijn hulpmiddelen en tips voor.

• Verwijder regelmatig kalkaanslag (met bijvoorbeeld schoonmaakazijn) op kranen, dan draaien ze gemakkelijker open en dicht.
• Gebruik een kraanopener.
• Vervang gewone kranen door kranen met een hendel.
• Gebruik automatische deuropeners of raamopeners.

We bellen heel wat af en doen dat steeds meer met een smartphone. We geven je wat tips om je klachten te beperken.

• Gebruik bij voorkeur een handsfree telefoon of een headset.
• Met een draagbare telefoon kun je lekker rondlopen en bewegen. Dit houdt de bloedsomloop op gang.
• Wissel regelmatig van hand als je de hoorn toch moet vasthouden.
• Typ geen lange documenten op je smartphone, maar doe dat liever op een pc, of laptop met los toetsenbord en losse muis.

Afgeleid worden door social media

Ben je het zat om voortdurend afgeleid te worden door social media? Lees de tips van Tech Girl hoe je dat kunt voorkomen.

Op de website van Scouters vind je nog veel meer hulpmiddelen.

In ons RSI-Magazine schrijven we ook over tips in het dagelijks leven. We hebben de artikelen voor je op een rij gezet.

Je huis schoonmaken als je pijn in je handen hebt, RSI-Magazine 2017-3, pagina 20-21
Tips: Een sleutelring ontnieten, RSI-Magazine 2016-4, pagina 5
Stofzuigen en loslaten, RSI-Magazine 2016-4, pagina 10
RSI-moment (sleutels), RSI-Magazine 2015-1, pagina 19
Met wanten aan achter de computer, RSI-Magazine 2014-1, pagina 15
Appelmoespot, Handvat 2012-2, pagina 11
Tandenpoetsen (George), Handvat 2012-2, pagina 17
Handige producten (keuken, huis), Handvat 2012-1, pagina 14

Heb jij dat ook? Uit het dagelijks leven

Onverwacht en vaak dingen uit je handen laten vallen en veel knoeien. Het lijkt wel of je steeds onhandiger wordt, terwijl dat vroeger niet zo was. Heb jij dat ook?

Drinken

Je hebt een beker koffie in je handen, dwaalt even met je gedachten af en het volgende ogenblik ligt de beker in gruzelementen op de vloer tussen een plas koffie. Als je (chronische) RSI-klachten hebt kun je maar beter alle vloerbedekking vervangen door gemakkelijk schoon te maken gladde vloeren. En een beker met een oor gebruiken, waar je een vinger doorheen steekt. Blijft je beker meestal heel, want vaak kun je hem dan nog opvangen of ervoor zorgen dat er niet teveel over de rand gaat.

Borden

Mijn bordje met brood, of de boterham, ligt ook geregeld op de vloer. Of het warme eten. Ik heb heel veel Tupperware bordjes en schaaltjes en die kun je rustig laten vallen. Voor warm eten zijn schalen met een hoge rand prettig. Je kunt er alleen niet op snijden, maar dat doe ik liever vooraf, op het aanrecht. Waar je de kruimels zo in de gootsteen veegt en het zeefje in de vuilnisbak leegt.

Koken

En bij het koken, als je in de pannen roert, gaat het ook vaak over de rand. Denk je dat je voldoet aan de norm van 200 gr groente per dag, haal je dat toch weer niet. Ik lijk mijn moeder wel – die kookte ook geregeld “zonder pannen”. Het fornuis lag dan na het koken vol met etensresten. Ik houd dus van wat grotere (koeken)pannen, waar je lekker in kunt roeren zonder alles over de rand te kieperen.

Fietsen

Onder het fietsen zakte ik geregeld zo maar door mijn polsen. Heel eng, want je klapt zo ongeveer met je gezicht op het stuur. Met polsbanden om gebeurde dat niet meer. Alleen, op een omafiets kan ik niet opstappen. Je hebt dan te weinig ruimte tussen het stuur en je lichaam, omdat je polsen niet kunnen buigen.

Boodschappen

Boodschappen doen is nooit mijn hobby geweest. Ik vind het tijdverspilling en ik erger me aan mensen die in de weg lopen en lege schappen. Ik doe bij voorkeur boodschappen op rustige tijden en dan grijp je vaak mis omdat de voorraad nog niet is aangevuld. Potten en blikken liet ik geregeld vallen, vooral als het snel moet, omdat er … wachtenden na u zijn. Met de polsbanden om had ik daar geen last van.

Conclusie

Kortom, het leven met chronische RSI-klachten kan lastig zijn, maar niet onmogelijk. Je moet er zelf het beste van maken en praktische oplossingen zoeken.

Corinne Travail

Back To Top