Skip to content
 

RSI klachten arm: Ervaringen en tips

Lees een ervaring en hoe je er (niet) mee om kunt gaan.

Jaren geleden, toen vrijwel niemand nog van RSI (Repetitive Strain Injury) gehoord had, las ik over iemand die van computerwerk ernstige RSI had gekregen door te blijven werken met pijn in haar armen. Ik had daar toen een oordeel over: wie is er nou zo stom om door te gaan als je pijn krijgt. Totdat … ik zelf zocht naar rolletjes handdoeken om mijn armen te ondersteunen om minder pijn te hebben tijdens het typen. Toen realiseerde ik me: ik ben net zo stom bezig. Stoppen!

pijn armen rsi klachten

Als er niets verandert dan helpt vakantie niet

Stoppen was moeilijk. Ik had inspiratie en er was een deadline. Toch maar doorgaan met iets meer pauzes. Ook kwam de kerstvakantie in zicht en ik dacht dat het dan wel over zou gaan. Maar toen ik weer ging werken kwam de pijn, verhevigd, weer terug. Het bleef niet beperkt tot mijn armen. Handen, nek en schouders gingen meedoen.

Soort RSI klachten in arm

Het was bij mij een altijd aanwezige zeurende pijn. Een soort spierpijn die niet overgaat. Langzamerhand deed mijn hele lijf zeer. In rust ging het wel, maar iets doen deed meteen pijn. Ook gewoon dingen als groente snijden of veters strikken deden ook pijn.

Ondertussen heb ik meer inzichten opgedaan. Wat kun je doen bij pijn in je armen?

Wat te doen bij RSI in armen: diagnose

In de eerste plaats natuurlijk naar de huisarts gaan. Als het goed is onderzoekt de arts dan allereerst of er mogelijk een specifieke oorzaak is voor de pijn. Zo staat het namelijk geadviseerd in de multidisciplinaire richtlijn a-specifieke KANS (KANS: klachten aan armen nek en schouders).

Specifieke oorzaken kunnen bijvoorbeeld zijn: tenniselleboog, carpaletunnelsyndroom, frozen shoulder, syndroom van De Quervain. Er blijken wel 36 aandoeningen voor armen, nek en schouders te zijn. Als een dergelijke specifieke diagnose is vastgesteld, dan is daar een geëigende behandeling voor. De huisarts zal je behandelen of doorverwijzen.

Als het dat allemaal niet is, dan heb je a-specifieke klachten, ook wel bekend als a-specifieke kans of RSI. Dat wil zeggen: het is onduidelijk. Je hebt pijn, maar de artsen kunnen niks vinden.

Niet alle artsen gebruiken bovenstaande deze richtlijn. Het is goed om ook zelf mee te denken. Jij voelt wat er is en waar dat zit.

Wat te doen voor vermindering van armklachten

Fysiotherapie ligt het meest voor de hand, maar ook oefentherapie Mensendieck of Cesartherapie helpt goed bij klachten. Het is belangrijk dat je zelf aan de slag gaat.
Rust en leren ontspannen zijn in eerste instantie belangrijk.

Voorzichtig bewegen en als de pijn wat minder is geworden: langzamerhand versterken van je spieren. Zoek een sport of iets wat je leuk vindt om en neem les of laat je begeleiden door een fysiotherapeut.

Als derde is het nodig anders te gaan werken. In een rustiger tempo. Met meer pauzes, meer bewegen tussen het werken door, en nee zeggen als je aan te hoge eisen moet voldoen. Ook als jij het zelf bent die de hoge eisen stelt. Je kunt er hulp bij zoeken, er over lezen en zelf werken aan gedragsverandering. Na veel hulpverleners en oefeningen ging het bij mij uiteindelijk beter.

Met meer rust en meer bewegen gaan veel klachten na een tijdje ook weer over. Maar het blijft altijd aandacht vragen. Je kunt niet meer werken zoals je deed. Dan krijg je, dat is logisch, weer dezelfde klachten.  Het is ook zoeken naar wat helpt. Wat bij de een helpt, werkt soms niet bij een ander. Zoek verder als het niet helpt of zoek een andere hulpverlener, die jou beter ligt.

TIp: Kijk ook op de pagina: Wat je kunt doen.

Gaat het over of is het blijvend?

Sommige mensen blijven klachten houden, je dokter zal dit dan kunnen omschrijven als chronisch. Als de klachten lang aanhouden dan is het goed om je te realiseren dat het mogelijk is dat je pijnpatronen verstoord zijn. De plek waar je pijn voelt is eigenlijk wel genezen, maar je hersenen (je pijnsysteem) registeren nog steeds pijn.
Ook daar zijn therapieën voor. Bijvoorbeeld bij een somatische fysiotherapeut, een revalidatiecentrum of een specialistische neuroloog. Bespreek dit met je (huis)arts.

Leestip: ‘Verklein je pijn’ door Eugenie de Ruiter. De recensie van dit boek kun je hier lezen.

Meer over ‘Verklein je pijn:

https://www.heliomare.nl/actueel/nieuws/2022/verklein-je-pijn-boek-over-pijn-en-pijnrevalidatie-door-eugenie-de-ruiter/
https://www.nporadio1.nl/fragmenten/humberto/f0c4fd87-1f72-4fe2-bbb7-0d10edd642c2/2022-05-13-verklein-je-pijn-boek-over-omgaan-met-chronische-pijn

Geschreven door Joke Huisman en Egbertien Martens

Dit bericht heeft 4 reacties

  1. Goed artikel, duidelijk.
    Kan ik ergens de protocol in verkorte vorm uitprinten en aan mijn huisarts geven? Dat zou handig zijn.
    En zou er ook een deelmogelijkheid voor Whatsapp kunnen komen? Zo kan ik het heel makkelijk met mijn vrienden/kinderen delen.

  2. Het komt aardig in de buurt van mijn klachten waar ik heel veel
    last van heb en zeker als ik ga fietsen .
    Krijg komende week mri scan om te kijken wat er aan de hand is .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top