skip to Main Content

Gaan sporten en hobby´s samen met RSI-klachten?

Al heb je RSI-klachten, dat wil niet zeggen dat je niet meer actief kunt zijn of verder gaan met je hobby´s. Geef niet te snel op, maar kijk eerst of je het kunt aanpassen.

Soms blijken handelingen waarvan je denkt dat ze je klachten in stand houden of verergeren dat niet te doen. Lees maar eens het artikel Muis met RSI, RSI-Magazine 2014-2, pagina 6-7.

Sport

Voldoende sporten of bewegen is goed om de kans op RSI te verkleinen. Beweging is zeker ook goed als je al RSI-klachten hebt, dan zorgt het voor goed doorbloede weefsels en het afvoeren van afvalstoffen.

Het is lastig een sport te vinden die je schouders, nek, armen en handen niet te veel belast. Toch kun je op een goede, prettige manier in beweging blijven zonder al te veel inspanning. Hoe kun je dat doen? We laten je hierna wat voorbeelden zien.

Zoek, via de letters van het alfabet, de sport waarover je meer wilt weten. Staat jouw sport er niet bij? Neem contact op met de webredactie, dan kunnen we er informatie over verzamelen en jouw sport toevoegen aan het lijstje.

Fietsen

Op een mooie (zomer)dag kan fietsen ontspannend zijn, maar fietsen kan ook een probleem zijn als je RSI-klachten hebt. Lees onze tips op onze webpagina Tips vervoer.

Hardlopen

De meeste RSI-patiënten ontbreekt het niet aan discipline en doorzettingsvermogen. Bij hardlopen kan dat een risico zijn als je maar blijft doorgaan en doorgaan, al je energie en reserves verbruikt en uiteindelijk uitgeput raakt. Leer omgaan met de energie die je hebt en loop of ren niet te hard van stapel!

Rustig beginnen

Begin op een laag niveau, bijvoorbeeld twee minuten hardlopen, gevolgd door minimaal twee minuten wandelen. Herhaal tien keer. Om je conditie verder op te bouwen, kun je vaker per week gaan hardlopen. Als dat allemaal goed gaat, kun je de twee minuten in stappen verhogen naar drie, vier of vijf minuten.

Paardrijden

Houding en ontspanning

Paardrijden stimuleert een goede, rechte houding. De ritmische beweging ontspant, zolang je niet teveel met je handen doet. Gebruik je benen als hulp, knijp niet in de teugels en houd ze losjes vast.

Paardrijhandschoenen

Draag altijd paardrijhandschoenen.

Rukken aan de teugels

Een paard dat met zijn hoofd gooit en aan de teugels rukt is nooit prettig. Trek de teugels niet strak, maar laat ze schieten. Het paard schrikt van het ontbreken van steun en zal na een paar keer ophouden met zijn hoofdbewegingen.

Gevorderden

Ben je al wat gevorderd in de dressuur, dan kun je met dubbele teugels rijden. Teugels zijn niet bedoeld om je aan vast te houden.

Hulp vragen

Vraag hulp bij het poetsen, op- en afzadelen. Als je uitlegt dat je RSI-klachten hebt, wil iemand in de stal vast wel bijspringen.

Skaten/skeeleren/schaatsen

Geen belasting voor je armen

Bij skaten, skeeleren of schaatsen belast je je armen niet en dat is goed als je RSI-klachten hebt. Je armen zwaaien vrij langs je lichaam en dat bevordert de doorbloeding.

Beginners

Begin rustig en veilig als je nog niet kunt skaten, skeeleren of schaatsen en neem geen risico´s. Denk niet alleen om je eigen veiligheid, maar ook om die van anderen.

Risico´s

Probeer te vermijden dat je met hoge snelheid op je armen valt, of dat je je plotseling moet vastgrijpen aan een paaltje omdat je (nog) niet kunt remmen. Is de val (op bijvoorbeeld ijs) niet te voorkomen, aarzel dan niet om je armen te gebruiken om de klap op te vangen. Dat is altijd beter dan dat je hoofd met een harde klap de grond raakt.

Wandelen

Vaker wandelen is een van de beste mogelijkheden om te bewegen als je last hebt van RSI-klachten. Ga zoveel mogelijk lopend ergens naar toe, in plaats van met de fiets, auto of bus. Let daarbij op het volgende.

Schoenen

• Zorg voor goede wandelschoenen of gympen.

Warming up en extra beweging

• Doe een kleine warming up voor je gaat lopen, door een beetje te rekken en te strekken. Dit voorkomt blessures.
• Zwaai goed met je armen langs je lichaam, zodat het bloed in je armen en vingers terecht komt.

Draag geen zware last

• Draag niets en zorg dat je armen vrij zijn. Doe eventuele spullen in een rugzak, maar maak die niet te zwaar. Of gebruik liever een heuptas.

Tempo

• Probeer een redelijk tempo aan te houden.

Extra

  • Als het wandelen je verveelt, ga dan eens lopen op een plek waar je meer beleeft. Bezoek bijvoorbeeld een botanische tuin of een dierentuin. Met anderen wandelen is (meestal) ook een stuk gezelliger.
  • Maak je hond blij door dagelijks een extra uitje in te lassen.
  • Ga met collega´s lunchwandelen en begin daarna opgefrist aan je werkzaamheden in de middag.
  • Wil je wat fanatieker wandelen, kies dan voor nordic walking.

Zwemmen

Met zwemmen stimuleer je je bloedsomloop en dat is goed voor je. Je kunt gewoon baantjes zwemmen, maar wil je wat extra´s doen, dan kun je denken aan:

• Aquajoggen (groepsles in een zwembad met materialen, waarbij het water weerstand biedt)
• Aquarobics (groepsles in een zwembad, waarbij je in het water loopt om je spieren te trainen)
• Aquapilates (groepsles in ondiep water in een zwembad, met rek- en strekoefeningen)
• Aquawellness (onder leiding van een therapeut door het water bewegen)
• Hydrotherapie (oefentherapie in extra warm water van 30,5° C, ook geschikt als je niet kunt zwemmen)

Waar moet je op letten bij zwemmen?

• Zwem niet te lang achter elkaar. Zwem liever vaker kort dan een keer per week lang.
• Beweeg rustig in het water, het bewegen moet je niet teveel belasten.
• Borstcrawl, rugcrawl of gemengde rugslag zijn minder belastend dan de schoolslag.
• Gebruik een snorkel: de snorkel voorkomt dat je je hoofd uit het water moet tillen.
• Gebruik zwemvliezen om armen, schouders en nek te ontlasten. Wel zwaarder voor je benen, vooral in het begin.
• In warm water ontspannen spieren beter. Sommige zwembaden hebben voor mensen met klachten speciale uren, waarbij het water extra warm is.

Artikelen over dit onderwerp in het RSI-Magazine

In ons RSI-Magazine schrijven we ook over zwemmen. We hebben de artikelen voor je op een rij gezet.

Tip van Jip, Tip 4: Pilates of zwemmen? RSI-Magazine 2017-3, pagina 11 (English: Pilates or swimming for RSI: Jip´s advice, Newsletter Australia – Autumn 2018, page 10)
Relax! Deel 8: Zwemmen: Jansen slaat haar (zwem)slag, RSI-Magazine 2017-3, pagina 22-23
Turbozwemmen met RSI en zwemvliezen, RSI-Magazine 2014-2, pagina 18

Artikelen over dit onderwerp in het RSI-Magazine

In ons RSI-Magazine schrijven we ook over dit onderwerp. We hebben de artikelen voor je op een rij gezet.

Meer sporten en vormen van bewegen

Op onze website vind je beschrijvingen van therapieën en verschillende soorten sport en vormen van bewegen. Heb je tips over het beoefenen van bovengenoemde of andere sporten, stuur ze dan naar webmaster@rsi-vereniging.nl.

Vrije tijd

Natuurlijk wil je graag je hobby´s blijven doen, ook al heb je RSI-klachten. Een hobby die je zelf gekozen hebt en die je interesseert, geeft ook energie. Afhankelijk van de lichamelijk belasting kun je ze gewoon blijven beoefenen, eventueel aangepast. We geven je daar wat tips voor.

Gamen

Professionele gamers of “E-sporters” trainen vaak acht uur per dag op games als League of Legend en Starcraft. Fysiotherapeut Gideon de Haan is een expert in videogamen en hij is lid van de adviesraad van de RSI-vereniging. Hebben professionele gamers last van blessures, net als fysieke sporters? Lees hier hoe dat zit.

Artikelen over dit onderwerp in het RSI-Magazine

In ons RSI-Magazine schrijven we ook over gamen. We hebben de artikelen voor je op een rij gezet.

Gamen voor sommige kinderen wél goed, RSI-Magazine 2015-1, pagina 23


Koken

Koken is meestal een dagelijkse bezigheid en daarom vind je de tips over koken op onze webpagina Tips dagelijks leven.

Lezen

Af en toe een boek lezen, om te ontspannen of om informatie te krijgen. Dat kan klachten opleveren als je boek zwaar is, of als je langdurig in een slechte houding zit. Een pocket is minder zwaar dan een gebonden boek en een tijdschrift is wel lichter, maar door de vorm moeilijker vast te houden.

Wat kun je doen om je klachten binnen de perken te houden en toch van een goed boek te genieten?

Houding

  • Houd het boek niet vast maar leg het neer: op tafel of op je schoot met je benen op een steun, of leg het boek op een kussentje op je schoot.

Boekenstandaard

• Gebruik een standaard voor boeken, bijvoorbeeld deze van Herma, of deze op een zitzak lijkende Book Seat. Of kijk op de website van Scouters voor nog meer soorten.
• Gebruik een bladomslagapparaat (informatie België). Kijk in je zorgverzekeringspolis of dit hulpmiddel vergoed wordt en vraag dat dan voor aanschaf aan.

Andere vormen van lezen

• Een e-reader is veel lichter dan een boek, maar je moet hem wel vasthouden of op een standaard zetten. Op de website van Kieskeurig of de Consumentenbond vind je informatie over verschillende modellen.
• Als lezen te zwaar is kun je luisterboeken downloaden op je pc en Mac, iPod, iPhone of iPad en alle andere mp3-spelers. Je kunt ook luisterboeken lenen bij de bibliotheek. Webredacteur Corinne ondervindt één nadeel bij luisterboeken: ze valt erbij in slaap en heeft dan later een flink stuk gemist. Lezen kan erg ontspannen.

Schrijven

Bij schrijven is je houding meestal niet ideaal. Let dus goed op je houding en pauzeer regelmatig.

Dit zijn onze tips

• Zorg ervoor dat je je hoofd niet teveel naar beneden houdt – dat geeft spanning in je nek en kan klachten veroorzaken.
• Gebruik een dikke pen of een extra dik potlood. Een vulpen schrijft licht, maar de tekst vervaagt na een tijdje. Maak dan een kopie direct na het schrijven.
• Schrijf met een reumapen.
Verbreed de greep van je pen of potlood.
• Schrijf je thuis met meer plezier dan op je werk? Vraag of je werkgever dezelfde pennen/potloden voor je bestelt.
• In plaats van notities te maken kun je een gesprek ook opnemen met de spraakopnamefunctie van je smartphone. Sommige mp3-spelers hebben die functie ook. Dan kun je later een korte samenvatting van de tekst maken. Grote kans dat je de informatie beter onthoudt, omdat je de tekst vaker gehoord hebt.

Tuinieren

Tuinieren kan een zware belasting zijn als je RSI-klachten hebt, maar ook hier kun je maatregelen nemen om die belasting te verminderen. We geven je wat tips.

Werkzaamheden spreiden

• Verspreid de werkzaamheden in de tuin over langere tijd en wissel de verschillende activiteiten af om te voorkomen dat de pijn toeneemt. Bijvoorbeeld door afwisselend een paar minuten te wieden, te snoeien, te graven, te pauzeren, of te vegen.

Ontspannen houding

• Ga ontspannen met gereedschap om. Rozen snoeien? Houd de schaar dan tussen het knippen door losjes vast. Niet krampachtig vasthouden, maar vrij in de hand laten hangen!

Plantensoorten

• Gebruik vooral vaste planten: die hoef je niet steeds te vervangen en ze kunnen goed voor zichzelf zorgen.

Vakken

• Plant in vakken en bewerk niet meer dan één vak per keer.

Onkruid

• Plant dicht op elkaar, dan krijgt onkruid minder kans. Of strooi houtsnippers of cacaodoppen tussen de planten om onkruid (en wieden!) te voorkomen.
• Durf over te stappen op een wat meer verwilderde tuin of een stukje grasland met wilde planten.

Grote klussen

• Grote klussen, zoals het snoeien van heggen, bomen en struiken, kun je twee keer per jaar aan een tuinman vragen. Vertel duidelijk hoe je de klus gedaan wilt hebben.
• Om snoeiwerk te voorkomen kun je kiezen voor bomen, struiken of klimmers die niet gesnoeid hoeven te worden.
• Er zijn ook speciale snoeischaren te koop voor mensen die wat minder goed hun handen kunnen gebruiken.

Tuingereedschap

• Er zijn verschillende aangepaste gereedschappen te koop. Voor meer informatie: Menhulp.

Boeken over tuinieren met een beperking

The forever Garden (in het Engels, Bol.com of Amazon), met daarin aandacht voor de voordelen van tuinieren als fysieke bezigheid en uitgebreide informatie hoe je op een aangepaste manier kunt tuinieren.
Gehandicapten en bejaarden in de tuin en tuinbouw, te bestellen via Bol.com.

Artikelen over dit onderwerp in het RSI-Magazine

In ons RSI-Magazine schrijven we ook over tuinieren. We hebben de artikelen voor je op een rij gezet.

Na zestien jaar eindelijk van mijn klachten af, RSI-Magazine 2015-2, pagina 18-19

Typen

• Gebruik een greep voor typen of touchen.

Tenslotte

Heb je zelf tips? Stuur ze naar de webredactie.

Back To Top